fredag 5 december 2014

Adventskalendern - 5 december




Bild 1: Min son på händer på Crescent Island Kenya (där Karen Blixens Mitt Afrika spelades in) tillsammans med LOGG 44 i Lennart Lordis loggbok - Utsikt från livets planet


LOGG 44
MIN FARBROR HAR STÅTT på händer på en egyptisk pyramid! Helt seriöst alltså!
Först trodde jag inte på det och ingen annan heller. Men nu tror jag på det för min faster har visat mig fotot. Armarna är starka och benen raka rätt upp i luften. Skorna är svarta och solbrillorna har spegelglas. Han tittar rätt in i kameran och ser glad ut också. Bakom honom är himlen jätteblå.
Tänkte han inte på vad som skulle kunna hända om han tappade balansen där uppe? frågade mamma.
Nej, för då hade han nog tappat balansen där uppe, sa pappa.
Min farbror står fortfarande på händer. Inte på pyramider men på stenar och hopptorn och vad som helst. Han vill göra volter också men det får han inte för min faster.
En sak är säker. När jag blir vuxen ska jag bli en sån farbror som min farbror. När jag blir vuxen ska jag göra volter när ingen annan vuxen ser.







Bild 2: Mina barn på besök i Oloo School i Kibera, Nairobis största slumområde tillsammans med utdrag ur LOGG 5 i Lennart Lordis loggbok - Utsikt från livets planet
 

Ur LOGG 5
"...sen var det tjejens tur. Alla tittade på henne men hon ställde sig inte upp. Hon satt bara helt tyst och stilla i bänken. Sen sa hon:
Jag heter Maria. Maria White.
Det blev dödstyst i klassrummet. Men så började hon skratta. Och då kunde inte jag hålla mig heller och sen skrattade hela klassen och fröken också. För Maria heter vit och är svart! Hon kommer från Kenya.
Resten av den lektionen pratade vi om färger. F Sörensen berättade vad färgerna heter på danska och vi fick träna på att säga efter honom. Det gick inte bra kan jag meddela. Det lät som om alla hade potatisar i munnen. Det lät som om vi gjorde potatismos. Nån dag ska jag fråga F Sörensen hur det låter när svenskar pratar.
Fröken läste en dikt med färg i också. Hon läste om ett land där rymden är blå och dagarna aprikosa. I det landet skulle jag vilja vara tänkte jag. Sen sa fröken att vi ska vara rädda om våra färger och sen fick vi gå ut på rast.
Innan jag somnade på kvällen tänkte jag på färgen vit..."

1 kommentar:

Unknown sa...

Får lust att resa och stå på händer. :)