måndag 10 november 2014

Tema egenutgivning: En berikande utmaning, säger Laura Popa

Vad innebär att ge ut på eget förlag?

Att starta eget förlag kräver ambition, målmedvetenhet och en stark tro på det man gör. Det kräver tid, ekonomiska resurser och mycket tålamod. Att ge ut böcker på eget förlag innebär en stor utmaning.


Hur ser marknaden för egenutgivare ut?

Det finns många egenutgivare i Sverige. En del ger ut någon enstaka bok. Andra börjar som egenutgivare men expanderar med tiden och ger ut även andras böcker. Egenutgivarnas böcker ser olika professionellt ut. Språket, omslagets design, inlagans utformning kan variera kraftigt kvalitetsmässigt. En del böcker vill man inte ens öppna och titta i, andra ser lika professionella ut som en bok utgiven på ett stort förlag.

Vad fick dig att ta steget att starta eget förlag?

Under några år skrev jag på heltid och hade några manus som jag skickade runt till en del förlag. När refuseringsbreven började strömma in blev jag besviken och ledsen. Jag kände att det fanns någonting speciellt med mina berättelser och vägrade att sluta skriva. Jag tar alltid mina drömmar och visioner på stort allvar så en dag bestämde jag mig för att ge ut dessa böcker på eget förlag. Inte i ett fåfängt försök att bevisa världen att jag ka skriva utan mest för mig själv, för min glädje och sinnesro.


Hur lång tid tog det att starta eget förlag?

När jag startade förlaget lade jag ungefär ett år på att planera, göra budget, lära mig om bokbranschen, upphovsrätt, om design och layout, typografi, webbdesign, marknadsföring m.m. Jag satt på biblioteket i hundratals timtals och bläddrade i böcker för att lära mig av andra. Hur ska titelsida se ut? Hur lyckas man med omslagsbilden? Hur lockande ska en titel vara? Är det viktigt med inbundna böcker för barn? Hur viktigt är priset? Jag gick på kurser i bokföring, lärde mig arbeta i InDesign och Photoshop och började snickra ihop en hemsida. Jag ville så gärna göra mina böcker unika. När jag blickar tillbaka över de senaste tre åren av intensivt arbete känner jag mig väldigt glad och stolt över resultatet.


Vilka absoluta fördelar ser du med att ge ut på eget förlag?

Fördelen med att ge ut böcker på eget förlag är att man kan bestämma över bokens produktion, formgivning, språk, titel, illustration, tidsplanering m.m. Man anstränger sig och lägger ner mer tid än en vanlig förläggare eftersom man bryr sig väldigt mycket om sina egna böcker. Man står för alla kostnader men också för alla vinster och beröm. Om det kommer några.


Vilka är nackdelarna?

I dagsläget är nackdelarna flera än fördelarna men detta kommer att förändras. Som egenutgivare blir man sällan tagen på allvar oavsett hur mycket man anstränger sig och hur bra och kvalitativa böcker man än ger ut. I andra länder är fenomenet egenutgivning sedan länge accepterad och erkänd men i Sverige är vi väldigt inskränkta och gammalmodiga. I Sverige styrs vi väldigt mycket om vad andra tycker. Vi vågar inte tänka utanför ramarna.
Media skriver sällan om egenutgivna böcker. Bibliotekstjänst som skriver omdömen om böcker och levererar böcker till bibliotek sållar ofta bort böcker utgivna på eget förlag. De tjänar inte på det. Men det kommer att ske förändringar. Det är ju de små förlagen som i dag står för kvalitetslitteratur och vinner prestigefulla priser och utmärkelser.


Kommer bokmarknaden att förändrats? Vilka framtidsscenarier ser du för författare?

Jag är övertygad att egenutgivningen kommer att växa sig allt starkare. Framtiden bokmarknad kommer att domineras av egenutgivare och små/medelstora förlag som vågar satsa fullt ut på sina böcker. Royaltyavtalen kommer så småningom att ersättas av en ny modell där förlag och författare delar på kostnader och vinster. Det finns redan många förlag som erbjuder sådana lösningar.


Hur är det med e-böcker? Är den fysiska boken hotad?

Jag tror inte det. I dagsläget står e-boksförsäljningen för bara en liten procent av den totala bokförsäljningen. Att e-böcker skulle ta över den fysiska boken tror jag inte att det är någon risk. Men att både barn och vuxna läser mindre är ett faktum. Vi lever ett alltför stressfullt liv där läsningen inte längre får en självklar plats. Men även det kommer att förändras för folk kommer att inse att läsningen är berikande och hälsofrämjande på många sätt.


Vilka råd skulle du ge en blivande författare som inte lyckas bli utgiven på ett stort förlag?

För det första vill jag uppmuntra författaren att bearbeta ordentligt sitt manus och eventuellt anlita en professionell lektör. Det finns alltid mindre förlag som kan vara intresserade att ge ut manuset. Kolla med NOFF (Nordiska oberoende förlags förening).
Överväg möjligheten att ge ut på förlag som erbjuder delade kostnader och vinster men var tydlig med hur mycket pengar och arbete du behöver lägga ner på din bok. Ett annat alternativ är att du står för alla kostnader men också för alla rättigheter. Jag rekommenderar inte att man ska starta eget förlag om man inte är väldigt ambitiös och envis, beredd att satsa mycket tid och energi på det samt har en hel del ekonomiska resurser. Tänk på att det tar många år att inarbeta ett företag. Det finns en risk att du tappar sugen och tröttnar på det ständiga arbete som inte genererar någon vinst.

Tro på dig själv!

Men valet är ditt så ha mod och tro på dig själv och dina drömmar! Glöm inte att det alltid
kommer att finnas framgångsrika böcker som säljer i stora upplagor och översätts till dussintal språk.

Länk till mig eget förlag:

Länk till min sida:

/Laura Popa

2 kommentarer:

Annika Rockström sa...

Vilken bra introduktion till egenutgivning!Och vilket inspirerande och imponerande arbete du har lagt ner på ditt förlag, för att kunna förverkliga din drömmar.

Laura Popa sa...

Tack Annika för dina fina ord! Kul att du uppskattar texten. :-)