måndag 24 november 2014

Recension: Hästpoloprinsen av Sara Schiöld

Hästpoloprinsen av Sara Schiöld (text) & Margareta Nordqvist (bild), Kikkuli Förlag

Alice älskar hästar men hennes föräldrar tycker att ridlektioner är för dyrt och att hästar mest är läskiga. Men Alice har i alla fall Pontiac, hennes alldeles egna trähäst, med man av garn och en mjuk svans av päls.
En dag flyttar det in en ny familj i Alices hus. Hon märker genast att det är något speciellt med den jämnårige pojken David, som cyklar runt på gården och svingar sin poloklubba. Är det sant som han säger att han egentligen är en riktig poloryttare från England? Och att han är släkt med det engelska kungahuset och därför får spela i hästpololandslaget? Och vart tar han vägen då han smyger ut om nätterna? Alice måste få veta.

Hästpoloprisen är en lättläst kapitelbok som verkligen tar fasta på fantasins kraft. Jag känner så väl igen mig i Alices pysslande med trähästen Pontiac och barnens vilda cykellekar (hästpolo förstås)! När verkligheten inte räcker till skapar man själv det man behöver. Den biten hade jag gärna velat läsa mer om, för författaren skildrar det med stor respekt och inlevelse.

Här finns också en känsla av magi, och att den mystiska hästen David har hittat kallas just Magic känns inte som en slump. Är den verklig eller bara ännu ett verk av barnens fantasi? Ännu en dröm som nästan känns på riktigt?

Att det är just hästpolo som är sporten i centrum snarare än de vanliga hoppning eller dressyr känns också oväntat. Jag kan inte påminna mig någon annan bok på svenska som handlar om just hästpolo, förmodligen för att sporten inte är lika populär här. Men med tanke på att det är en fartfylld och spännande sport (som dessutom tycks kunna spelas från cykel) så passar den utmärkt för en hästbok för yngre läsare.

På det hela taget tycker jag om den här boken. Den har en varm ton och skildrar sina karaktärer med inlevelse och känsla. Boken fungerar säkert även som högläsningsbok.

Boken är illustrerad av Margareta Nordqvist, välkänd för just sina hästboksillustrationer.

/Camilla Jönsson (hemsida)