måndag 13 oktober 2014

Med språket i fokus - Tema lättläst med Ann-Charlotte Ekensten

Med språket i fokus

Min senaste bok heter Nyårsfesten och ges ut av Nypon förlag. Boken handlar om Elin som är bjuden på maskerad på nyårsafton. Hon vill gärna gå, men har dåligt samvete eftersom hennes mamma är svårt sjuk. Valet mellan att leva sitt eget liv utan att glömma sina närmaste kan ibland vara svårt. Det här är en sorglig berättelse, men läsaren anar ändå en positiv glöd hos Elin. 

Nyårsfesten är en lättläst bok som vänder sig till tonåringar som av olika anledningar behöver böcker med ett enklare språk. Det kommer ut allt fler lättlästa böcker på marknaden, vilket är jättekul! Men det kan vara svårt att hitta dem. Lättlästa böcker för nybörjarläsare med en förväntad språkutveckling finns överallt i bokhandeln. Men när det gäller lättläst för ungdomar och vuxna måste du söka dig till specialförlagens egna webbsidor eller till nätbokhandlarna. Bibliotek och skolor brukar också vara bra på att tipsa om lättlästa böcker för olika läsare.

Det passar mig att skriva lättläst eftersom jag älskar att vrida och vända på orden. Dessutom är det spännande att testa hur mycket jag kan skala bort, utan att berättelsen faller och blir platt. Även andra delar av mitt liv stöttar intresset för lättläst. Min dotter har språksvårigheter och vi jobbar alltid med att förenkla och förtydliga när vi språktränar tillsammans med henne. Mycket av min arbetstid som kommunikatör på ett tekniktungt företag går också ut på att beskriva komplicerade saker på ett enklare sätt. 

Jag skriver för att bidra till en mångfald bland lättlästa böcker. Jag vill att det ska finnas något för alla, oavsett förutsättningar och smak. Lättlästa böcker kan vara en brygga till annan litteratur, men det kan också vara den typ av bok du läser hela livet. Hur det än är, måste det finnas många böcker att välja bland!  

Ann-Charlotte Ekensten, som till vardags bloggar på www.ekensten.se

Inga kommentarer: