måndag 15 september 2014

Marie Rydell, ny medlem i BBN, presenterar sig.



Jag heter Marie Rydell och driver sedan drygt tio år Bokmakeriet Klaton AB.
Just nu skriver jag på den tredje boken i serien Mera Kråke. Det är kapitelböcker för ca 6-9 år om Kråke, som sedan tidigare finns som bilderböcker för 3-6 åringar och i Lilla Serien för 1-3 åringar.

Den första kapitelboken kom i juni, och handlar om en särskilt rolig dag för Kråke. Hans kompis Ludvig ska sova över och de ska bada och gå på bio. Den andra är just nu på tryckeriet, och handlar om när Kråkes morfar skaffar en taxvalp. Man skulle väl kunna påstå att vår egen tax varit något av en inspirationskälla till den boken ...



Jessica Lindholm har illustrerat samtliga tidigare Kråkeböcker så det var ett självklart val att hon skulle göra omslag och ett antal svartvita illustrationer även till de här böckerna. Vi har ju samarbetat i över tio år, mest via mail, och det har fungerat utmärkt.
Bilderna i böckerna, och särskilt omslagen är mycket viktiga tycker jag. Text och bild ska komplettera varandra, och det tycker jag att vi lyckats med.


 Jag skulle vilja skriva fler kapitelböcker om Kråke, men även nya bilderböcker om en ny karaktär som jag tror ska heta William.... De böckerna skulle i så fall handla om olikheter, personligheter, svårigheter och möjligheter....

Som sagt så är det mest Kråkeböckerna jag har jobbat med tidigare. Men jag har även skrivit en del faktatexter i en serie böcker som kallades Figges Kunskapsklubb. Där skrev jag bland annat om doktorn och Sveriges landskap.

2006 skrev jag en bok tillsammans med Childhood foundation och BUP Vasa i Stockholm, Vilda säger nej! Som handlade om hur man kan lära barn agera vid sexuella övergrepp.

Utöver den tredje boken i Mera Kråkeserien, Kråke spelar, som jag håller på med just nu, så håller vi på att utveckla en app till tre av böckerna inte Lilla Serien. Det är väldigt spännande och blir riktigt bra! Håll utkik efter den!

  
För övrigt utbildar jag en av våra tre hundar (inte taxen!) till Pedagoghund, och det arbetet hoppas jag kunna kombinera med skrivandet.

En kväll i månaden har jag haft skrivklubb med ett gäng härliga barn på Varbergs bibliotek. Det har varit väldigt roligt. En del författarbesök i skolklasser försöker jag också hinna med.

Inga kommentarer: