fredag 12 september 2014

Hästbokstema! Gästbloggare: Marianne Wallin



Sök på någon av nätbokhandlarna. Där finns bland annat kategorierna hästböcker

och idrottsböcker. Idrottsböckerna handlar om typiska pojkidrotter och hästböckerna om

ridsport, en av Sveriges största idrotter och där övervägande delen är tjejer.

Redan när jag läste om Jill, Annika, Britta och andra tjejer på 60-talet fanns genren

hästböcker. Tävlingsridsporten hade inte lika många kvinnliga deltagare då som nu, men

tjejerna fanns där. Ridskolorna var fulla av dem. De red, borstade, mockade och allt annat

som hör till.



Varför finns det då hästböcker? Som författare är det naturligt att förlägga en berättelse

i en välbekant miljö. För flera svenska kvinnliga författare är ridsporten en viktig del i livet.

Min nya bok BRÄND tar upp en tabubelagd företeelse som finns inom all barn- och

ungdomsidrott – sexuella övergrepp i ett utpräglat beroendeförhållande. Jag skulle

kunna förlägga denna berättelse i vilken idrottsmiljö som helst, men har valt ridsporten.

Ridsporten har, ur en mängd olika perspektiv, varit en stor del av min värld i många år,

ända sedan jag började rida på ridskola i tonåren.


Boken BRÄND är en tuff och mörk ungdomsroman i idrottsmiljö – varken mer eller mindre.




Inga kommentarer: