torsdag 12 juni 2014

Bloggstafett- Bilden i fokus av Annika Rockström

Här kommer lite tankar och reflektioner kring en bilderboksverkstad jag hade i våras.

Bilderböcker skapade i ena halvan av klass 4B på  Myggenässkolan, Tjörn

Under våren blev jag tillfrågad om jag ville jobba med att skapa bilderböcker i en fjärdeklass på Myggenässkolan på Tjörn.  Det var en del av ett Skapande Skolaprojekt som kallats ”Berättelsens kraft” och utgick från Akvarellmuseets bilderboksutställning under vintern.
Jag planerade för en bilderboksverkstad i två hela dagar i varje grupp (klassen delades i två grupper om ca 12-13 barn). Och jag åkte också till skolan en förmiddag för ett kortare förberedelsemöte med de två lärarna och med varje grupp.
Då berättade jag lite om mig själv, och om hur jag jobbar med berättande och bilder, och fick höra elevernas tankar om utställningen de sett, och om bilderböcker de gillade.



Jag ville bolla lite idéer jag hade inför den här verkstaden med andra i Barnboksnätet och frågade i nätverket om de fanns intresse för en bilderboksverkstad-träff.
Vi blev en grupp på sex personer som samlades hemma hos mig i Brastad en lördag i slutet på mars. Jättekul att få lära känna några medlemmar jag inte träffat förr, och att få dela erfarenheter och tankar kring bilderböcker och berättande i text och bild. Och att rent praktiskt testa några idéer. Pia Johansson som inte var med deltog ändå i form av en jättebra övning där man skickar runt ett stort papper och alla får rita en sak innan det skickas vidare runt och någon annan hittar på en annan sak att rita. Man byter pennor och handen man ritar med, och till slut har man ett papper fullt av föremål och figurer i olika stil. De kan användas på flera sätt för att starta en berättelse.
Utifrån mina tidigare skolbesök och verkstäder och idéer från lördagen gjorde jag ett tvådagars – schema, där vi började med att skapa en gemensam berättelse i gruppen. Jag startade berättelsen med en kort mening och ledde sedan berättelsen framåt genom frågor. Metoden är beskriven av en annan medlem i barnboksnätet – Kerstin Lundberg  Hahn - som gett ut en mycket inspirerande bok som heter ”Berättarverkstad.” I den ena gruppen hörde vi ett väldigt starkt trummande från klassrummet brevid, och då fick det bli en del av berättelsen, det visade sig vara troll som trummade inne i ett stort berg.

Bilderna från berättelsen om den lilla flickan och trollen

När berättelsen var färdig så fick eleverna måla varsin bild från berättelsen. Oljepastell och vattenfärg fanns till hands. Läraren skrev ner berättelsen på datorn, under och efter berättandet , och så småningom satte vi ihop alla bilder och den utskrivna texten till en bilderbok. Men först la vi alla bilder i ordning och tittade på olika sätt att berätta – när inpå, eller långt ifrån mm.

En av bilderna med texten till.

Idén med att först göra en gemensam berättelse var att få igång berättarglädjen, och bildskapandet utan att bli för fokuserad på prestation och känslor av att ”jag kan inte”. Och att få en positiv gemensam energi i gruppen. Och att kunna blir inspirerad av varandras bildspråk.
Sen gick vi vidare och eleverna fick skapa varsin egen berättelse utifrån en ”Hjältesaga”-struktur. Vi började med en stegskiss, de fick ca fem minuter för varje steg. Först ska man hitta på en huvudperson, denna person eller figur ska ha ett mål, en längtan eller en dröm. Men, för att det ska bli en berättelse behöver det finnas ett problem eller ett hinder. Genom en magisk gåva – eller genom en mer vardaglig gåva, som text ett möte med en person - kan det här hindret övervinnas, och handlingen fortsätta vidare till det lyckliga slutet.
Så här ser ju inte alla berättelser ut, det är en lite förenklad struktur, men om man har begränsad tid på sig och vill ha med alla så är det bra att ha en struktur av något slag att följa. I klassen fanns flera elever med koncentrationssvårigheter och lite problem av olika slag. Det hade varit bra med ännu mer struktur för dem tror jag och att jag önskar jag hade haft någon kul fysisk övning för hela klassen. Ska klura ut något till nästa gång.
Att hitta på en huvudperson/huvudfigur kan vara lite svårt. I den andra gruppen gick det trögt. Då tog jag fram en påse med leksaksdjur, som fick igång fantasin för de som inte kommit på något.
När stegskissen var klar började arbetet med att först göra alla sex bilderna, och sedan skriva texten. Alla blev klara med någon eller några bilder första dagen, och under andra dagen blev alla klara med text och bilder.

Vattenfärg och tuschpenna var en ganska populär teknik
Till den här boken användes  tuschpennor och färgpennor

Under arbetets gång la jag in några instruktions-och inspirationsstunder där jag visade olika bilderböcker och sätt att jobba med framförallt bilden, men även lite om texten. Eleverna fick välja teknik; om de ville jobba med färgpennor, vattenfärg, oljepastell, tuschpennor, blyerts, eller en kombination.


Sista momentet var att göra ett omslag, och en baksida med en kort text om berättelsen (om man hann med).
Jag hade varit lite orolig för om alla skulle hinna färdigt, men alla jobbade på och blev färdiga, och hann binda in sin bok med spiralbindning. Det kändes verkligen bra att alla blev klara, och att alla på slutet fick visa sin bok och läsa för de andra i gruppen.


I stort är jag jättenöjd med hur det gick. Det var verkligen inspirerande att möta eleverna, att se deras skaparlust och olika sätt att uttrycka sig i bild och text. De båda lärarna var också så intresserade och engagerade, och deltog under arbetets gång.
Tanken är att eleverna ska fortsätta att läsa bilderböckerna i de olika grupperna , och sedan läsa dem för sina fadderbarn i lågstadiet.
Det hade varit väldigt kul att fortsätta med den här typen av verkstad, och i halvklass. Det hade inte varit möjligt att genomföra i helklass, och det är också nödvändigt med en engagerad lärare som deltar under verkstaden. Frågan är om skolorna har råd?  Om man vill lägga arvode för fyra hela dagar på en enda klass? med det kanske finns möjlighet att söka skapande skola-pengar för just det?

/Annika Rockström

3 kommentarer:

Anita Steiner sa...

tack för att du förmedlade detta. Det var intressant.
Anita

Annika Rockström sa...

Tack Anita!

Anonym sa...

Fint att läsa, Annika!
Jag har jobbat med ett liknande projekt under våren, kan berätta om det nån gång.
Kram/Sassa