Bokrecension - Dom som är kvar

Dom som är kvar
Text: Karin Saler Bild: Siri Ahmed Backström
Urax, Stockholm 2014

Jag har läst och begrundat boken Dom som är kvar. En bok om sorg och död. En bok som berör!
Att sätta ord på känslor tycker jag är svårt, att illustrera känslor måste vara ännu svårare, så att göra en bok om något så svårt och jobbigt som döden måste vara, just, svårt.
Boken börjar med att någon dör, pang på bara, inga krusiduller. Första bilden visar en familj på ett sjukhus och någon har dött. Texterna är korta, orden är väldigt omsorgsfullt valda, det liksom behövs inte mer text för att förstå vad som händer. Illustrationerna är enkla och visar människor i olika vardagsmiljöer som är lätta att känna igen sig i. Texten och bilderna går fint hand i hand.

Hur vi hanterar sorg och saknad är olika. I boken får vi se flera exempel på hur olika människor, i olika åldrar, hanterar sorg. Här finns inget rätt och fel, här finns känslor, mycket känslor. För dom som sörjer kan både vara tysta, eller prata massor. Någon blir arg och tar sönder saker, andra behöver få en kram. Men det finns också ett liv för dom som lever kvar och det finns minnen och glädje. Även fast boken börjar i stor sorg och saknad så slutar den i glädje över livet för dom som lever kvar. För efter att någon har dött, vad händer då med Dom som är kvar?

”Dom som är kvar
dom fortsätter finnas
och vara med”

Dom som är kvar känns som en modern bok. Den riktar sig till en bred läsarkrets och är lätt att ta till sig. Den här boken har berört mig mycket. Jag känner igen mig så väl i sorgearbetet och hur det känns när någon som varit mig nära plötsligt inte finns längre. Jag skulle vilja att många fler läser den, gammal som ung. Den kan behövas för att kunna gå vidare efter en sorg. För dom som inte dör, dom lever ju kvar.

/Ida Sofia Göransson