torsdag 6 mars 2014

Bloggstafetten - Min kreativa process

För mig handlar kreativiteten mycket om att hitta sätt för att släppa fram den. Mental och praktisk förberedelse. Jag måste ha ordning på skrivbordet och en hyfsat tom almanacka, och det gäller även roliga aktiviteter. Sedan ställer jag in mig på att gå in i bubblan. Det där klivet in kan vara oerhört ansträngande, jag håller helt med Malin om att kreativitet är hårt arbete.

Speciellt om det handlar om en lång text så behöver jag befinna mig i den kreativa bubblan länge, helst flera veckor i taget. Då är det berättelsen som har högsta prioritet, även om jag gör en hel massa andra saker under tiden. Det får till följd att de där andra sakerna sätter spår i berättelsen: en kvinna på bussen ger drag åt en karaktär, en händelse som rapporteras i nyheterna ger en association, platser och atmosfärer sätter avtryck i texten.
Det är olika hur mycket kraft och tid en berättelse kräver innan den är färdig. Ibland rinner
texten bara ur mig, medan andra texter måste skrivas om och bearbetas i åratal. Varför är det så olika? Jag hittar sällan svar på det. Bara att lusten måste finnas med, även vid femte eller tionde omskrivningen. För utan den där speciella drivkraften som tvingar mig in i bubblan så blir det ingenting.

/ Maud Mangold

Inga kommentarer: