torsdag 23 januari 2014

Intervju med Christin S. Salander, författare och förlagsredaktör

Christin S, Salander är ett ganska färskt tillskott i Barnboksnätet och förutom författare är hon dessutom förlagsredaktör på Pärlan Förlag, som hon själv startat. På förlaget ger hon inte bara ut sina egna barn- och ungdomsböcker, utan även andras. Det tyckte vi på bloggen verkade spännande så vi passade på att ställa några frågor till Christin.

Hej Christin!


Berätta lite om din senaste bok?
När jag var liten hade jag och en kompis en lek som hette just Flygande Matta. Den gick ut på att man satte sig på en matta, vilken som helst, och så började vi fantisera om vart vi flög med mattan. Det var också en önskematta och vi önskade oss allt vi kunde komma på. Det var en så magisk lek att jag aldrig glömt den. Boken Flygande Matta handlar om två barn som hittar en flygande önskematta och så råkar de önska sig till "någon spännande plats där det finns drakar och enhörningar". De träffar på en trollkarlslärling som har väldigt svårt att få någon ordning på sitt trolleri och vars syster är kidnappad av en ond trollkarl. De får vara med om en mängd spännande äventyr och på vägen klura på vad deras innersta önskan egentligen är. Det är alltså mängder med fantasi, underliga varelser, spännande äventyr, en hel del humor och till och med en gnutta allvar.



Fanns det någon viktig inspirationskälla under processen?
Ja, som sagt så var det leken jag hade som liten. Faktum var att när jag började skriva boken led jag av akut skrivkramp. Varje gång jag satte mig vad datorn för att skriva fick jag ångest och satt bara och stirrade på tangenterna innan jag gick därifrån. Flygande Matta var mitt terapiverktyg. Jag bestämde mig för att skriva något utan att tänka över huvud taget på vad det skulle bli av det, utan bara skriva för att det var roligt (naturligtvis borde man alltid skriva så, men har man slagit knut på sig själv så har man). Jag hade ingen aning om vad som skulle hända i boken och efter ett tag fortsatte jag att skriva för att jag ju bara var tvungen att få veta hur det skulle gå för Indigo, Samandra och de andra. Så min inspiration kanske var min egen skrivkramp? I varje fall hjälpte mig Flygande Matta ur den. I övrigt är boken helt enkelt en hyllning till fantasin.
  
Du är ju inte bara författare utan även förlagsredaktör på Pärlan Förlag. Berätta mer om det!
Ja, nu är det dryga året sedan Pärlan slog upp portarna. Det har varit en fantastisk resa och jag lär mig fortfarande så mycket. Efter att själv ha skickat in böcker till förlag, blivit refuserad fler gånger än jag vill komma ihåg, samt även blivit antagen av ett förlag (Gospel Media förlag), så tyckte jag mig se ett behov av fler förlag, speciellt i den nisch som jag har. Efter att som kristen förälder letat efter bra kristna barnböcker som handlar om något mer än Noa och arken i flera år och bara hittat några få fynd här och var, bestämde jag mig för att ge ut kristna barn- och ungdomsböcker med kvalitet både utanpå och inuti. Här, tyckte jag, finns det ett stort behov − både hos mig själv som förälder och för andra. Därför startade jag Pärlan. Här får jag ju utlopp för allt det jag vill; jag får skapa och skriva. Vem hade anat hur grymt roligt det till exempel är att formge en bok? Att inte bara skapa innehållet, utan också hur den ser ut, omslag och inlaga. Det är en riktig kick att hålla den färdiga boken i handen.



Vad är det bästa med att vara förlagsredaktör?
Det bästa, tycker jag, är kontakten med författarna. Det roligaste jag gjort är när jag ringt till författare som skickat in manus till mig och talat om att: "Ja, jag gillar verkligen ditt manus och skulle vilja jobba tillsammans med dig och göra en bok av det." Att få stå på andra sidan och få höra glädjen över att få ett ja, det är stort! Jag har haft glädjen att få följa Anna Andersson, som skrev Resan till Kungens rike, som kom ut i september på Pärlan, ända från det att jag ringde henne, arbetade med manuset tillsammans med henne, formgav inlagan och gjorde omslag (som Anna själv illustrerade fantastiskt), var med om att läsa hennes debutantporträtt i Svensk Bokhandel, ända till att vara med på hennes bokrelease och sedan läsa superfina recensioner av hennes bok. Det är grymt häftigt! Jag har inte skrivit boken själv, men det är absolut en liknande känsla som när man ser sin egen bok i handen. Jag har ju varit med och skapat den!

Christin på Värmlands bokmässa


Vad är ditt bästa råd till andra som funderar på att starta bokförlag?
Oj, det var en svår fråga! När jag började Pärlan visste jag nästan ingenting och jag har fått lära mig genom att göra misstag, prova vad som funkar och inte funkar och sedan lägga om kursen. Det är så klart bäst om man vet precis vad man ger sig in på. Å andra sidan kan man aldrig riktigt veta det. Men ta reda på så mycket som möjligt om förlagsbranschen, skaffa dig InDesign och gå gärna en kurs i formgivning så sparar du massor av pengar. Och tänk på att allting måste vara planerat i lång tid innan det ska levereras. Det som ska ges ut till hösten ska säljas in på våren och tvärtom. Börja i liten skala. Inga stora upplagor. Det är mycket svårare att sälja än man tror. Och stora kontaktnät är en gudagåva. Glöm inte heller att be om hjälp när du behöver det. Det är många saker att tänka på, men det är också fantastiskt roligt, givande och inspirerande! Det är ett stort steg, men vadå? Man får ju jobba med böcker! BÅDE egna och andras! Det kan knappast bli mycket bättre, i varje fall enligt mig...



2 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för ditt inlägg här på BBN-bloggen Christin. Just att komma tillbaka till min barndoms fantasivärld var det som fick mig att börja skriva, så det har vi gemensamt. Jag är numera en "ofrivillig" egenutgivare så kanske kommer jag att rådfråga dig framöver. Intressant läsning!

Christin sa...

Tack, Jonna! Ja, både du och andra får så gärna höra av er om det finns frågor. Inte för att jag inte fortfarande har mängder kvar att lära mig... men det är ju en del av det som gör jobbet kul!