torsdag 9 januari 2014

Gästbloggare - Eva Holmquist


Hitta Hugo …
När mina barn var små älskade de en serie med böcker som hette något med Hitta Hugo. Det var
bilderböcker med oerhört detaljrika bilder där det gällde att leta reda på alla Hugo och räkna olika
föremål. Jag brukar tänka att jag vill att mina böcker ska vara som de där detaljrika bilderna där du
kan hitta olika saker varje gång du läser och också att olika personer kan hitta olika saker.

Med min senaste bok Förlora för att vinna måste jag ha lyckats för olika läsare lyfter fram olika saker som de fastnat för. På ytan är det en ganska klassisk äventyrsberättelse där Sophie som skickats som diplomat till planeten Vailao upptäcker att barn skickas ut i kriget, försöker stoppa det och då tvingas ut på flykt. Jag vill gärna att du ska kunna läsa mina böcker som spännande äventyr. Samtidigt vill jag att det ska finnas andra bottnar som får dig att fundera.

Det är spännande det där som läsarna hittar i ens berättelse för det är inte säkert att jag själv är
medveten om det. Några exempel på vad de som recenserat boken hittat:

• men hon får också anledning att reflektera över om det sättet människorna på jorden lever på alltid är det bästa.
• På Vailao är livsreglerna annorlunda; kärleken är viktig och den är evig.
• Boken berör två intressanta problem, dels tankar om hur överbefolkning föder krig, dels
genomskådandet av invanda mönster som att resultatet av parbildning måste bli barn.

En annan läsare pratade en lång stund om samhällsbyggnad, politik och rättvisa utifrån tankar han
fått när han läst. En annan läsare var väldigt intresserad av vailanernas fortplantning. (Jag funderar
fortfarande på om det märkvärdigaste var att hon funderade över frågan eller om det var att jag
kunde svaret… ;-) )

Böcker som jag gillar läser jag ofta om och då är det de där detaljerna i historien som berikar
läsningen. Det är den upplevelsen som jag vill få till i mina egna böcker genom att ha olika bottnar i
dem, men också många detaljer som kan få dig att fundera. Det är nog så att vi alla skriver den typ av
böcker som vi uppskattar att läsa …

Gillar du också böcker där du kan hitta olika saker varje gång du läser?

Eva Holmquist

Eva Holmquist är född 1968, uppvuxen i Pixbo utanför Göteborg och bor nu i Jönköping. Som liten
samlade hon kompisarna och berättade historier. Nu skriver hon ner dem för att många fler ska
kunna läsa hennes berättelser.
21 oktober släpptes hennes bok Förlora för att vinna som är ett rymdäventyr med fantasykänsla. Hon
har tidigare kommit ut med boken Hästar på vift och boken Kedjor känns bara när du rör dig.

Vill du läsa mer om Eva klicka här

Inga kommentarer: