torsdag 16 januari 2014

”En annorlunda pianoafton på Waldemarsudde” av Laura Popa


”En annorlunda pianoafton på Waldemarsudde” är en illustrerad barnbok av författaren och tillika konstnären Laura Popa. Boken är en hyllning till konstnären och människan Eugen, till hans vackra hem, till musiken, konsten och naturen. Det är en fantasifull berättelse som underhåller, roar och samtidigt väcker en del viktiga frågor. Boken är rikligt illustrerad av författaren själv och rekommenderas för barn från 6 år och uppåt.

Det är författarens andra barnbok där musiken spelar huvudrollen. Waldemarsudde är ett magiskt ställe som inbjuder till verklighetsflykt och dagdrömmeri. Det är ett ställe som inspirerar och väcker förundran; en blandning av sällsynt vacker natur, skulpturpark och konstmuseum. Hela berättelsen skildrar natten till första augusti. Naturen är magisk och besjälad. Den blåser liv i skulpturer från slottsparken och målningar från slottet. Vissa utvalda blir riktiga människor för en natt. Tillsammans med prins Eugen och några musiker firar skulpturerna prinsens födelsedag. De leker, sjunger, spelar musik, dansar, äter god mat och berättar för varandra om sina passioner och drömmar. Berättelsen målar en kväll där alla njuter av livet med alla sinnen vidöppna.




Berättelsen sträcker sig på fem kapitel. I fjärde kapitlet dyker brevbäraren Frank upp, som råkar hitta ett brev bland tidningarna. Brevet är inte adresserat men på framsidan finns en bild av Waldemarsudde och prins Eugens sigill. Frank blir nyfiken på brevet och vill gärna lämna det på slottet. Lyckas Frank ta sig dit och lämna brevet? Tillåts han att upptäcka den stora hemligheten? Finns det någon mening med att just han hittar brevet natten till första augusti? Berättelsen börjar och avslutas med en målerisk och visuell scen där naturens spektakel skapar en spännande stämning. Musiken spelar huvudrollen i berättelsen. Det är den berömde pianisten Stenhammar som spelar på flygeln och violinisten Tor Aulin som underhåller publiken. Strindberg skriver musikaliska dikter och prins Eugen längtar att dansa vals.


Laura Popa bor i Göteborg och arbetar som författare, konstnär och förläggare på Adagio förlag. Hon har tidigare jobbat som grundskolelärare i hemlandet Rumänien men har utbildat om sig flera gånger sedan dess, bland annat till jurist på Stockholms universitet. Hon har studerat språk, litteratur, konst och musikvetenskap.

"Genom åren har jag lärt mig att lyssna mer på min intuition och att följa mitt hjärta. Att skriva är att följa mitt hjärta. Att satsa på författarskapet och konstnärskapet är inte en slump utan ett aktivt val. Det har tagit mig många år att återknyta kontakten med mitt inre barn. Barnet har lärt mig att se på livet med nyfikenhet, att glädja mig åt små saker i livet och att våga följa mina drömmar. Det är en drivkraft som jag är stolt över och som jag använder mig av när jag skriver barnberättelser, när jag målar men också när jag skriver dikter och romaner. Mina främsta inspirationskällor är natur och klassisk musik."


3 kommentarer:

birgitta sa...

Grattis Laura!!!

Unknown sa...

Ska öva på det också - att följa mitt hjärta! Blir rejält nyfiken på din bok.

Annika Rockström sa...

Jag blir också nyfiken på din bok, och det här att lyssna till sitt inre barn är lätt att glömma bort, men så värdefullt när jag kommer ihåg att göra det! tack för påminnelsen!