onsdag 13 mars 2013

Bildskapandet under Berättarverkstad


Skaparmaterialet har stor betydelse. Jag bad lärarna ta fram material och ha det lättillgängligt  så att det bara var att sätta igång när berättelsen var klar.
Här ses en blandning av oljepastell, blyerts och vattenfärg, i porträttet av pojken som var så liten att han fick plats i en godisburk, åk 2, Fisketorp

Målat med vattenfärger, åk 1 , Dingle, ur sagan om trollet som stal nyckeln
Här är den stulna nyckeln...(samma klass och samma material)

Bild i oljepastell och vattenfärg från berättelsen om flickan i boklådan, åk 1-2, Hällevadsholm
Samma scen, en annan vinkel och med detaljer i blyerts, annars vattenfärg och oljepastell.
Bild i oljepastell och vattenfärg, från berättelsen om Malin som gick vilse, åk2 , Bruksskolan
Malin lyckas hitta mat som hon kokar i en gryta (samma material, samma klass)
Med blyerts och färgpennor går att teckna små detaljer, från berättelsen om pojken i sprickan, åk 2, Dingleskolan

Akvarellkritor + vatten användes i åk 2, Munkedalsskolan, i berättelsen om den ensamma sälen Mange.
Annan scen från samma saga och klass, samma material.
Oljepastell och blyerts, ur Flickan som var liten som en myra, åk1,Havet,Munkedalsskolan
Oljepastell, ur "Jag finns!" åk 1, Bruksskolan

I de klasser jag varit har lärarna tagit fram:
färgpennor,
akvarellkritor och blyertspennor
vattenfärger(stora runda kakor med sex färger i en plastlåda)
oljepastellkritor
oljepastellkritor och vattenfärger
Jag och Kerstin hade en workshop för lärare i början av perioden då jag var ute i klasserna, och där fick de prova på att använda lite olika slags material.
Alla material har sina fördelar och sina begränsningar. Därför tycker jag att  barnen ska kunna prova olika sorters material, och se vilka möjligheter de har. Vid olika tillfällen. Jag tycker de ska få måla och teckna ofta! Så att de blir vana vid det och känner sig trygga med olika material.
Med färgpennor och blyertspennor kan man rita små fina detaljer. Med vattenfärger kan man blanda olika nyanser och täcka stora ytor. Med oljepastellkritor kan man rita stort, och man kan blanda olika färger och smeta ihop allt. Kombinerar man oljepastell och vattenfärger kan man använda kritorna att rita med och vattenfärgerna att måla färg på stora ytor, och kanske över kritorna.
På Bruksskolan åk 2 använde vi oljepastell och akvarellfärger till Sagan om Trolle

Bra penslar är viktigt. Gärna både stora breda penslar/moddlare, och runda syntetpenslar med lite stuns som går att forma till en spets. Det är sorgligt om det bara finns små tunna penslar av ekorrhår som viker sig och inte går att ta upp så mycket färg med.

Innan vi börjar måla återberättar jag sagan en gång till , och uppmuntrar barnen att blunda för att se bilder i huvudet. De allra flesta ser en eller flera bilder, och jag låter de måla den bild de känt mest för. Det gör inget om flera målar samma scen.
Jag bestämmer vilket håll vi använder papperet på, så att alla gör samma där.
Först går jag runt och stöttar de som inte sett någon bild framför sig. 
Det här är huset där Trolle bodde. Byggt av trä, med tak där det växte gräs och blommor.

Jag kan göra det genom att ställa enkla frågor om berättelsen, tex hur såg den magiska stenen ut?
Vad för slags material var stugan byggs av? Sten, tegel, trä, eller annat? Hur kan man rita det?

Jag ger beröm och uppmuntran medan jag går runt.
För att få barnen att utveckla bilden ställer jag mer frågor; Saknas det någon del i ansiktet? En del barn glömmer bort näsan!
Vore det inte bra med händer och fötter? Kroppsdelar som lätt glöms bort.
Om barnen frågar mig om råd hur man ritar, försöker jag först att få dem att prova själva.
Går det inte så ritar jag en enkel form som passar ihop med deras bildspråk på ett papper brevid,(eller flera förslag på tex näsor) och låter de härma/ kopiera på sitt eget papper.
Bild från åk1, Solen, färgpennor, från Flickan som ville flyga.
Bild från åk1, Solen, färgpennor, från Flickan som ville flyga.

Om någon säger att han/hon är klar, försöker jag uppmuntra till lite mer jobb, ifall det inte är uppenbart helt färdigt. Titta på helhet – färg överallt? Detaljer? Jag försöker att att inte vara för petig, eller att styra för mycket, utan uppmuntra till ett eget granskande.
Tiden går fort. När det är en kvart kvar brukar jag be alla att avsluta och att komma fram med sina bilder, så att vi kan sätta upp dem på väggen, eller lägga dem i ordning. Mer om det på fredag!

Inga kommentarer: