söndag 3 februari 2013

Min verklighet


På min egen blogg skrev jag att hajade till när förlaget kallade min och Linda Belanners böcker om Mattias, Zahra och Göran slash Döden för urban fantasy. (Den första kom våren 2012, nästa kommer i vår.)



De har faktiskt kryss i alla rutorna: Handlingen utspelar sig i vår värld, inte i någon fantasivärld. Det mesta är som du förväntar dig, utom att Döden är en riktig person och att Mattias (som motvilligt hjälper Döden) har en del magiska krafter. Och handlingen utspelar sig i en slags svensk småstad, på lite drygt pendlingsavstånd från t ex Göteborg. Vi valde i och för sig att inte namnge eller närmare placera staden alls, och alla platser är ett slags lapptäcke av påhittade versioner av vår egen barndom istället för riktiga, existerande platser. Men ändå. Flera viktiga scener utspelas t ex på en lekplats, som blir en slags frizon där man kan vara både barn (sitta i gungorna) och vuxen (prata om döden), samtidigt. Att lekplatsen byggs om av kommunen från en gammal mysig med träställningar och gungor till en modern (ganska själlös) EU-anpassning blir en slags symbol för förändringarna Zahra och Mattias genomgår.

Oavsett hur man ser på det så har ”inplaceringen” i genren inspirerat mig att gräva djupare och att gå längre, särskilt i det projekt som jag arbetar med just nu. Jag vill att du som läsare ska se över axeln när du går hem en mörk natt, för att du vet att platsen du just passerade kanske är hemsökt. Jag vill att du ryser lite till och med när du ser dig om mitt på dagen. Du kan ju vara iakttagen av en gammal ondska.

Så långt har det gjorts förr. Men jag vill göra något mer. Något som ger en ytterligare vinkel på historien, och som inte är riktigt lika vanligt. Så jag tänker göra modern teknik en viktig del av handlingen. Det finns ett och annat exempel på det i olika former av fantasy redan, men det är inte det vanligaste greppet.

Mitt nya projekt, som jag jobbar på just nu och som jag hoppas att du kommer att få läsa någon gång, utspelar sig här och nu, i Göteborg. Men det lurar ondskefulla och magiska krafter överallt, utan att du vet om det. Bara några få vet och försöker bekämpa magin med teknikens hjälp i en mestadels osynlig kamp. I det Göteborg finns min hjältinna, ett barn av både magi och teknik.

Och definitivt urban fantasy.

Fredrik Persson

Inga kommentarer: