fredag 25 januari 2013

Gästbloggare Ola Gustafsson: Den papperslösa boken

Det var bara för någon timme sedan som jag gjorde klart boken Speed of Winter som en interaktiv PDF-fil och la ned den i Dropbox. Författarna Andy Coombs och Sarah Schofield har skickat uppmuntrande sms och nu väntar jag bara på att det ska plinga till i telefonen igen…
Uppslag ur boken "Yellow Eyes".

När jag gjorde min första barnbok Fågelungen jobbade jag helt för hand. Jag läste texten, gjorde en skiss och gjorde ut bilden i akvarell. Det tog lång tid att göra grundarbetet och det blev enorma problem när jag skulle ändra i dem. Det blev fult – det går inte att lappa ihop olika akvareller med varandra. Det blev knöligt och svårt att få till färgerna.

När jag äntligen skulle formge boken, visade det sig att jag hade tänkt helt fel. Jag hade tänkt mig att bilderna skulle vara uppslag, men förläggaren ville att det skulle vara en bild på vänstersidan och text på högersidan. Jag hade gjort alla bilder i fel format! Jag klippte och klistrade så gott jag kunde för att de skulle passa. Men det blev ändå inte alls som jag ville.


Nu är jag chefsillustratör på Polar Fish Books och jobbar bara digitalt. I och för sig gör jag fortfarande skisserna för hand och scannar in, men resten är helt digitalt. (Hur hela arbetsprocessen går till berättar jag om i mitt första blogginlägg som du kan läsa här!)

Bakgrund till Polar Fish Books hemsida.

Processen har blivit enklare: Att ändra i en bild, ändra kompositon, färg och kunna använda olika element i bilderna som går att återanvända i appar, hemsidor eller på en annan sida i den digitala boken. Bearbetningen av en färdig bild blir enkel. Och det går att publicera direkt!
Sidor ur boken "Snowfall".
Jag har en bärbar dator och kan sitta tillsammans med författaren och gå igenom materialet. Vi gör ändringar tillsammans och publicerar det direkt. Om något behöver ändras i efterhand, är det bara att göra det och publicera ändringarna så att ändringen kommer med i alla produkter som redan finns hos kunderna.


Men det är inte bara det fantastiska att arbetsprocessen går snabbare med att arbeta digitalt. Dessutom kan du göra så mycket mer med en berättelse som inte har tryckta sidor. När det inte längre finns en tryckare som bestämmer att historien måste få rum på 32 sidor. När du kan klicka dig vidare och fördjupa dig i en liten detalj i berättelsen och att den kan fortsätta att byggas på i det oändliga. När du kan interagera med dina läsare i realtid och tillsammans skapa ett digitalt universum utan slut.
Sidor ur boken "The Sound of Drums"
Polar Fish Books är en lös sammansättning kreatörer: författare, redaktörer, illustratörer, webbuvecklare, lärare och  konstnärer. Men också läsarna är med och skapar filmer, egna slut och berättelser i Polar Fish Books.


Under de olika projektens gång, har gruppen mer och mer formats, mer och mer blivit tydlig med vad som egentligen är anledningen till att vi jobbar ihop: De stora frågorna driver oss människor framåt. Vilka är vi? Vart är vi på väg? Vad är liv och vad är död? Hur ser våra inre och yttre universum ut? Finns de ens? De här ämnena är viktiga oavsett hur gammal du är. Och att det är de frågorna som verkligen engagerar unga människor idag.

En Polar Fish Book är inte en fantastisk text med en fantastisk bild till. Det är ett berättande där alla sinnen är med. En helhetsupplevelse där texter, bilder, ljud, teknisk lösning och den interaktiva erfarenheten skapar ett expansivt berättande där varje berättelse blir till ett eget universum som inte har någon gräns.

Och här någonstans plingar det till i min telefon och jag får meddelande om att Speed of Winter ligger ute till försäljning på ganxy.com och är tillgänglig för bokköpare över hela världen!

Vi har stått länge på en fot, men nu har vi verkligen tagit det stora klivet in i den digitala tidsåldern som vi så länge både fruktat och sett på med nyfikenhet. De flesta svenskar har tillgång till en smartphone, dator eller surfplatta idag. I en undersökning i juli 2012 kom det fram att i Sverige finns det 0.86 smartphones för varje vuxen (15-64 år). Alltfler skolor tillhandahåller datorer för alla sina elever. En tvååring blir frustrerad över att inte bokstäverna i den tryckta dagstidningen flyttar på sig när hon drar fingrarna över den.
Övningar till boken "The Sound of Drums"

Den digitala marknaden ökar explosivt i hela världen. Att inte vara med i den utvecklingen är som att fortsätta skriva Tio Guds bud på stenplattor och skicka runt istället för att lägga ut det som en statusrad på Facebook och nå hela världen på en gång.

Man kan välja att bortse från det. Välja att inte se att det står en stor elefant i vars och ens vardagsrum. Välja att blunda för det faktum att människor numer umgås med varandra över nationsgränser och över kontinenter genom sina datorer, surfplattor och smartphones. Man kan välja att helt ignorera det som kallas den digitala verkligheten och fortsätta envisas med att skövla skog för att ge ut tryckta böcker. Men världen är en stor plats och en global arena som förväntar sig tillgänglighet och omedelbarhet.

I framtiden tror jag att det alltmer kommer att bli så att tryckta böcker och musik på vinyl blir dyra samlarobjekt. Det är en generationsfråga. Vi kan sitta och vara nostalgiska och tycka att det är mer känsla i en tryckt bok eller en grammofon-skiva än en e-bok eller digitalt uppspelad låt. Och visst, för oss som växte upp med grammofon är det en känslofråga. Men den yngre generationen har andra känslor.


Så tveka inte att sätta ned foten i den digitala verkligheten. Oroa dig inte för hur du ska hantera den. Var inte rädd för hur du ska kunna ta betalt i Cyberrymden. Se bara på diskussionerna om mp3-formatet för musik för tio år sedan och för piratkopiering av filmer. Nu finns lösningarna och vi konsumerar ännu mer musik och film än någonsin och betalar för det.

Eftersom vi inte längre behöver trycka böcker, blir priserna lägre och fler kan använda dem. Det är en demokratifråga när bra berättelser blir tillgängliga för alla. 

Ola Gustafsson

Här hittar du oss!

Inga kommentarer: