onsdag 21 november 2012

Lådkalender


När ni har samlat massor av små lådor och askar kan ni bygga en Lådkalender tillsammans. Vad du lägger i lådorna ska vara hemligt, för detta blir förstås en julkalender!

Jag lägger gärna julböcker i min lådkalender, med titlar nedskrivna på lappar, annars blir det trångt! Böckerna packar jag in och gömmer någonstans där hemma, dag för dag. Fågel, fisk eller mitt-i-mellan?
Jag har samlat julböcker i flera år (se tips nederst), och varje år lägger jag till några nya. Och plockar bort några som dottern vuxit ifrån. Nyinstoppat i år blir alldeles färskdoftande Tomten är vaken av Astrid Lindgren och med Kitty Crowthers suveräna illustrationer. (Som dessutom dök upp i Babel minsann.)

I några lådor ligger det lappar med olika julbestyr, som att baka pepparkakor, se en julfilm eller - håll i er nu - något julpyssel! Fler tips på kalenderinnehåll finns i min första bok Pyssla tillsammans, i den gjorde jag en grankalender - med samma tanke kring blandningen av innehållet med böcker, julbestyr och en och annan "vanlig" liten present. I boken finns förutom fler tips också fler pyssel, förstås.

Jag fortsätter blogga imorgon, hälsa gärna på i min blogg Pyssla tillsammans. Här är en lista med några tips från min samling av julböcker. Kommentera gärna in fler tips!














6 kommentarer:

Ingerun sa...

Kul! Men missa inte "Jul i stora skogen" http://www.rabensjogren.se/bocker/Utgiven/2012/Senhost/stark_ulf-jul_i_stora_skogen-kartonnage/

Pia Johansson sa...

En annan fin bilderbok ab Catarina Kruusval + Lena Arro är "Tomtegröt och tulpaner", den är rolig också, och lite antijul : )

Pia Johansson sa...

AV Catarina Kruusval / Lena Arro (ursäkta), och ser ut så här: http://www.bokus.com/bok/9789129653472/tomtegrot-och-tulpaner/

Ingela Jonasson sa...

Ingerun: Ja den vill jag läsa, har du läst den?
Pia: Håller med dig, den är rolig. Och finns i mina samlingar ... Svårt att få plats med allt i bloggspalten bara, bra att du kompletterade!

Anonym sa...

Wow, snyggaste julkalendern! /Sassa

Ingela Jonasson sa...

Tack Sassa!