tisdag 30 oktober 2012

Tema fantasy - Ingerun Syrén Sjösvärd

 
Fantasy utvecklar tänkandet
Läsande i allmänhet är personlighetsutvecklande både för barn och vuxna. En sak som jag minns från bokmässan är när bokambassadören Johan Unenge talade om att han tyckte det var synd att så få rektorer hade koll på att böcker kan hjälpa dem med sina mål, såsom att utveckla barns empati.

Både realistiska och fantasy historier kan göra det. Men kanske är realistiska romaner ofta mer inriktade på att utveckla läsarens empati. En realistisk roman erbjuder läsaren en bild av hur minst en realistisk person, skild från läsarens jag, tänker och agerar i olika realistiska situationer. Resultatet blir ofta förståelse för någon som är annorlunda än en själv. Läser man sedan mer än en bok så har man snart en bra empati-grund.

Enligt min uppfattning är Fantasy böckers speciella styrka deras potential att utveckla lateralt tänkande och (surprise!) fantasi. För i Fantasy kan du inte ta något för givet. Inga regler är säkra, och det gäller att hålla ögon och öron öppna. Finns det ett hemligt rike bakom kyldisken på ICA? Saker är inte alltid som man tror. Snarare tvärtom. Precis som Science Fiction, så kan Fantasy vara rena tankeexperiment. Och det är utvecklande att experimentera med tänkande.

Några Fantasy-kategorier
Vet du skillnaden mellan high och low fantasy? I Low-fantasy finns den vanliga världen men en eller flera kan resa till den fantastiska världen, tex Narnia. I High Fantasy befinner du dig hela tiden i en annan värld, exempel och genregrundare: Sagan om Ringen. Urban Fantasy är egentligen low-fantasy där verkliga världen är en stor-stad, och det inte alltid finns en separat fantastisk värld. Magisk realism går ytterligare ett steg mot realismen. Historien utspelar sig i den vanliga världen,där bara någon eller några saker är väldigt konstiga, tex Nils Karlsson pyssling.

Hur ofta, i det vanliga livet, kan man bli jätteliten genom att att röra en spik och säga ”Killevippen”? Rätt svar: Alldeles för sällan.

Illustratör Matilda Salmén
Några favoriterNågra av mina favorit Fantasy-böcker är Alice i Underlandet, Narnia-serien och Harry Potter. Plus allt av Roar Dahl. En ny storfavorit är Neil Gaiman, och då framför allt Coraline och Kyrkogårdsboken. Men min äldsta favorit är Nils Karlsson Pyssling! Den kan jag läsa om hur många gånger som helst. I ungdomskategorin gillar jag exempelvis Varma kroppar av Isaac Marion(Zombies) och Cirkeln av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg(Häxor). Cirkel-serien är f.ö en Fantasy som också lägger mycket krut på empati-delen.

Om mitt eget skrivande
När jag tänker ut en historia på egen hand så kommer det förr eller senare alltid in minst ett magiskt eller orealistiskt element. Förmodligen beror det på att det är sådant jag själv tycker om att läsa. Jag bor i Kungälv norr om Göteborg och flera av mina manus utspelar sig där. Nej, jag tar tillbaks. De utspelar sig inte i det vanliga Kungälv, utan i en magisk variant av staden. På kyrkogården kan man råka bli inlåst, och träffa spöken. Det gäller att kolla noga så inte en tiger har flyttat in i ens källare. Och bor det faktiskt några under skolan? Om du är nio år på kvällen kan du ha hunnit bli vuxen nästa morgon, för allt sånt där är vardagsmat i magiska Kungälv. Den bok jag arbetar med just nu heter ”En ovanlig dag”, en läsa-självbok för nybörjarläsaren.
/Ingerun Syrén Sjösvärd

Ingerun bloggar vanligtvis på Fantastik-bloggen Spektakulärt och på sin egen blogg Boktjuven.

Inga kommentarer: