tisdag 8 maj 2012

Medlem i fokus: Marie Oskarsson


Vad handlar din senaste bok om?
Mina senaste böcker handlar alla om en kille, men olika killar i de olika böckerna. I kapitelboken Vara vänner (Bonnier Carlsén), som jag gjort tillsammans med illustratören Helena Bergendahl, är huvudpersonen åtta-årige Jack som brottas med de svåra frågorna kärlek och vänskap. I bilderboken Buster vill inte sova (Rabén & Sjögren) som jag gjort tillsammans med illustratören Lisa Kleinschmidt är huvudpersonen Buster en kille i förskoleåldern som till varje pris inte vill somna när det är dags att lägga sig. Och i pekboken Skruttens första brandbil, som jag gjort tillsammans med illustratören Kenneth Andersson, är huvudpersonen är liten kille som älskar fordon.



Omslagsbild: Buster vill inte sova





När, var, hur fick du första fröet till boken?
Böckerna om Buster och Skrutten kommer från samma källa – min yngste son, som han var i treåråldern. Och de är båda sprungna ur ett manus som jag skrev för tio år sedan. Det blev nästan en bok, men stupade i slutskedet och blev liggande på förlaget. Tills nu… Texten om Buster är inte omarbetad alls från det tio år gamla originalet, men texten i Skruttens första brandbil är nyskriven och gjord för att passa det väldigt, väldigt korta pekboksformatet. Alla mina senaste böckerna är delar av serier, så jag hoppas på att få göra fler.



Omslagsbild: Skruttens första brandbil





Inga kommentarer: