lördag 4 februari 2012

Ö-världen

Nu fortsätter Tema: gamla boktips....

Eftersom det är jag som har samlat ihop boktips den här perioden blir det mest fantasy.
Det blir böcker som passar för högläsning, men såklart kan läsas tyst också.
Och det blir böcker som egentligen inte har någon åldersmålgrupp. Är man bara stor nog att ta till sig dem, och det är man ofta runt 11-12 sådär så går det bra.
De flesta har jag sedan läst om som vuxen och då är de plötsligt vuxenböcker....
Är det detta vi kallar klassiker?

Idag är det Ursula K le Guins tur.
Hon är en absolut favorit och har varit det mycket länge.
Visst är det fantasy och somt är ren science fiction men låt er inte hindras av det. En bra berättelse är en bra berättelse, särskilt om den handlar om livet och om att vara människa. Sagan är ofta en bra form att berätta om detta på.
Och fantasy är ju ett slags saga, eller hur?
Böckerna om Övärlden är tre plus tre.
Först skrev hon Trollkarlen från Övärlden, Gravkamrarna i Atuan och Den yttersta stranden och var färdig med det.
Böckerna sträcker sig genom den unge trollkarlen Geds liv, från en ung och något egensinnig lärling som av misstag släpper lös onda makter till en gammal man som tillsammans med bland annat drakar lyckas ställa i alla fall rätt mycket till rätta igen. Det är spännande men inte alls ytligt, vackert och drömskt, ibland mardrömsk. Jag minns läsningen som ganska annorlunda när jag var barn, när min grabb var liten och när jag för några somrar sedan tog mig för att läsa om alltihop.
Det handlar om att vara människa tror jag, och vad det innebär.
Och kanske är tonåren allra bästa tiden att läsa dem? (jag hade sådan tur att jag fick läsa högt för min tonåring men det är ett privilegium, det inser jag)

Sen gick en massa tid och Ursula K le Guin ville göra mer av Övärlden.
Som att berättelsen krävde det.
Tex krävdes det nu en starkare och bättre beskriven kvinnoroll, fantasy är fullt av manliga hjältar och de första delarna är skrivna mellan- 68 och -72.
Så då skrev hon tre delar till, Tehanu, Berättelser från Övärlden och Burna av en annan vind där Tehanu, den unga prästinnan som trollkarlen Ged träffat i gravkamrarna i Atuan är huvudpersonen. En rätt gammal kvinna...
Kanske är de tre senare delarna egentligen vuxenböcker, jag vet inte.

De tre första kan man gott läsa högt tillsammans med ett intresserat och rätt stort barn och sen gissar jag att man av bara farten fortsätter? Berättelsen tar plats i huvudet och tid i rummet, under pågående läsning kommer ungen hur som helst att ha växt.
Eller så väntar man och låter den unga lyssnaren återvända till Övärlden själv, några år senare?
Det är ju också spännande. Att ta upp trådar och leta vidare...
Jag har tidigare skrivit på bloggen om Övärlden här.

En annan bok som Ursula K le Guin också har skrivit är Att spela människa.
Det är inte fantasy utan handlar om två amerikanska ungdomar som lär känna varandra och tillsammans försöker förstå saker som vad det är att leva och finnas och vara människa. Boken innehåller många tankar och ordvändningar att ta till sig och fundera kring, jag tyckte mycket om den.
Det gör också Lena Kjersén Edman, det är hon som har tipsat om den boken. Det var när jag läste hennes Författare för dig som är ung som jag kom på vad de här bloggveckorna skulle handla om.
Ursula K le Guins böcker finns på biblioteket. (Hon har skrivit många fler än de som nämns här...)
Jessika Berglund

1 kommentar:

andréa sa...

Lustigt...just idag frågade jag nämligen efter dessa böcker på bokhandeln, men de finns inte längre att köpa. Så det blir till att göra ett försök på bibblan.

/Andréa