måndag 23 januari 2012

Vem är du?

Nyheter, nyutkommet, rykande färskt från pressarna! Gärna det. Men på bibliotekens hyllor finns det gamla skatter som är väl så värda att påminna om. Under våren kommer BarnBoksNätet då och då att berätta om en del "gamla godingar". Den här veckan bloggar Britt Engdal så passande om några riktigt västkustska böcker. Varsågod, Britt Engdal:

Maria, vem är du? Du som tittar så förtroendefullt på mig från Tord Nygrens omslagsbild till Tjottar och fiskarungar. Maria, du är jag! Du är den jag skulle ha varit om jag blivit född på Hönö 1912 i stället för i Göteborg 1941.

1975 flyttade jag med familjen från spårvagnar och höga stenhus i Göteborg till måsskrik och fiskebåtar på Hönö. Kontrasten var stor, fast samtidigt var Hönö ett modernt samhälle med vägar, biltrafik och en växande befolkning. Men hur hade det varit att leva här förr? För femtio år sedan, för hundra år sedan? Jag träffade gamla hönöbor och bad dem berätta. Oj, vad de berättade! Gärna om tjottarna, de tetiga sommargästerna från stan som hyrde sommarnöje i öbornas hus förr om åren.

Så föddes du, Maria, i mitt huvud.
Du var en fiskarflicka som blev vän med Ulf, en badgästpojke, och du upptäckte att det fanns en annan värld utanför din egen, en värld där flickor kunde gå i egna skolor, mycket längre än folkskolans sex år, och där det fanns böcker som satte fart på fantasin och gav kunskap. Världen växte för Maria. Men framför allt blev sommaren med Ulf en tid av äventyr och vänskap när hon, Ulf och Marias bröder leker musketörer och kämpar mot den hemska Satmaran …

Berättelsen om Maria slog rot i mitt hjärta och jag sände den till en tävling som Opal anordnade tillsammans med ett danskt och ett norskt förlag. Sommaren 1992 var min man och jag som vanligt ute och seglade i den bohuslänska skärgården. Vi låg vid en ö längst ute i havsbandet en dag när vi satte på kommunikationsradion för att få kontakt med omvärlden. Vår son sökte oss. ”Britt har visst vunnit nåt pris eller vad det är. Telefonen ringer i ett kör.” Ja, Maria, du hade vunnit tävlingen, du hade trätt ut i bokverklighetens ljus! Visserligen fick Maria och jag dela priset med en dansk och en norsk bok, men vad gjorde det? Nu var du  verklig, Maria, du fanns.

Tjottar och fiskarungar är slut på förlaget. Men boken fortsätter att leva sitt liv här på öarna, både bland barn och vuxna, inte minst pensionärer. När en skola nu i våras började öva in en musikalvariant av berättelsen, bestämde jag mig för att själv bekosta en nytryckning. Det blev hos Diktonius text, ett litet Göteborgs-företag som man når via internet. Opal hade inget emot utgivningen och Tord Nygren lät mig använda hans omslagsbild utan ersättning.

1 kommentar:

Annika Rockström sa...

Så kul att det blir ett nytryck!
Jag vill betälla ett ex. med en gång.
Hälsningar, Annika