lördag 14 januari 2012

Solbarnet blir teater

Jag har under många år arbetat med teater. Både med regi och drama samt under en period som skådespelare när jag turnerade med barnteater.
Därför känns det extra spännande för mig att min första bok Solbarnet blir teaterföreställning till sommaren.


Under några veckor i juli månad spelas föreställningen på friluftsmuseet Hallandsgården i Halmstad. Uppsättningen görs av Halmstads Kvartersteater som är en stor amatörteaterförening. Under hösten har skådespelarna träffats och improviserat valda delar av boken. De har också läst boken för att få en bra grund och förståelse för sina rollkaraktärer. Det är alltid bra om skådespelarna kan fylla sina figurer med mycket kunskap om karaktärerna. Ju mer en skådespelare vet om rollfigurens historia desto bättre är det. Allra bäst är vi på att spela våra egna liv. Vi kan vår egen historia och det är den som har lett oss fram till den vi är just i dag, i detta ögonblick. Så är det för skådespelaren på scen. Hur den agerar beror på vad som hänt i tidigare skeden av rollens liv. Även om detta aldrig visas för publiken.
Nu håller manusförfattaren Peter Björk på att färdigställa pjäsens manus. Både utifrån improvisationerna och boken. Det är mycket som måste strykas. Tyvärr kan inte allt visas. Det skulle bli en alldeles för lång föreställning.
Min roll i föreställningen blir att göra musiken och sångerna. Jag håller på att samla inspiration för denna spännande uppgift. Jag har komponerat en hel del musik till teater, men inte musik som har sin grund i bronsålder. Ingen vet hur den tidens musik kunde låta. Jag hoppas att jag, genom min musik, kan ge en känsla av bronsålder till publiken. Att jag genom min musik kan färga föreställningen och förstärka upplevelsen.
Med dessa ord vill jag tacka för min vecka här på Barnboksnätets blogg.

Monika Häägg