måndag 28 november 2011

Göra bilderbok

Den här veckan ska jag berätta hur det går till att göra bilderbok om man heter Catarina. Det blir boken om Sockerbagaren, berättelsen som är en visa och handlar om Sockerbagaren som bor i staden och bakar kakor hela dagen! Och vi kan ju låta boken om De tre pepparkaksgubbarna få slinka med den också!

Jag börjar alltid arbetet med söka efter med huvudpersonen. En bagare utan namn ska få en själ! Och den ska vara varm och vänlig och intresserad av sina läsare. Jag söker på skisspapperet ända tills jag får kontakt! Oftast blir det en ganska trevlig person. Man jobbar ju lite isolerat som illustratör och när man har möjlighet att välja sina arbetskamrater är det lika bra att välja dem man trivs bäst tillsammans med.
Och sedan ska huvudpersonenerna (nu blev de plötsligt fyra!) befinna sig någonstans, i Pepperkaksgubbarnas fall i Pepperkakeland. Här vill jag ge läsaren möjlighet att "kliva in" i böckerna, dvs bilden ska innehålla djup. Då så! Personerna och platserna är satta! Fortsättning följer....Catarina

6 kommentarer:

Ingela Jonasson sa...

Vad roligt att få följa med dig på jobbet Catarina!

Kerstin LH sa...

Söka efter huvudpersonen var ordet!
Ser fram emot fortsättningen :)

Caroline sa...

Det är som att praoa hos dig, idag har jag lärt mig om djup ska bli spännande att följa, du har ju lång erfarenhet och kan säkert en massa som jag inte kommit på än. Väldigt spännande, mera!!!

Jessika sa...

Du verkar också ha så ROLIGT när du jobbar. Det är klart att böckerna blir fina då!

Mimmi sa...

vad bra du skrev om kontakten med huvudpersonen :-) den där känslan som uppstår mellan en ritad karaktär och sin tecknare.. svårt att beskriva med ord men ändå är den så betydelsefull /Maria

Catarina sa...

Till Ingela: Kul att ha dig här!
Till Kerstin och Mimmi: Ja visst är det kontakt man vill ha. Vet att får jag själv ingen riktig kontakt med en roman orkar jag mig knappt igenom den. Men så är jag ruskigt sällskapsjuk också.
Till Jessika: Jag har order från terapeften om trivsammma stunder på jobbet.
Till Caroline: Ett framför, ett bakom, sett lite från ovan => djup