onsdag 16 november 2011

Cirkeln.

Det här är första delen i en trilogi och den är skriven av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren tillsammans. Sara Bergmark Elvgren är debutant, medan Mats Strandberg tidigare skrivit vuxenböcker.
Det är spännande med samarbeten, hur gör man egentligen när man skriver en text tillsammans?
Det skulle jag så småningom vilja fördjupa mig i lite...

Tills vidare nöjer jag mig med en komplikation - vilket namn ska stå först? Vem söker man på? Jag började leta runt på nätet och blev rätt irriterad över att Strandberg hela tiden nämns först och sen tänkte jag plocka fram boken här hemma.
Och hittade den inte.
Inte i någon av högarna och inte på S och ingenstans. Tills jag insåg att jag på ren trots sorterat in den under B som i Bergmark Elfgren, men sen glömt det och börjat tänka likadant som de andra.
Så pinsamt...

I alla fall.
Cirkeln handlar om sex sinsemellan mycket olika tonårstjejer som har ett gemensamt uppdrag och därför måste läsa sig att samarbeta. Det är svårt, någon är tuffast, någon har problem, någon är duktig, någon är mobbad sen lågstadiet osv. Nu är de plötsligt häxor allihop, med varsin förmåga och med fiender att förhålla sig till.
Boken blev succé redan innan den kom ut. Den är såld till ett stort antal länder och kommer förmodligen att bli film, det är helt enkelt en jättesatsning. Och det är ju spännande.
Fast det känns lite sorgligt att läsa recension efter recension som egentligen bara handlar om detta  - succé och kassako.
När det faktiskt är en väldigt spännande och bra bok som hugger tag i läsaren och håller fast tills man kommer ut i andra ändan och förgäves famlar efter del två.
Som inte kommer förrän till våren...
Det är spännande med delvis påhittade världar. Det lämnar så mycket utrymme, inga gränser behöver vara dem vi begränsas av i "verkligheten". Berättelsen är del i en sagotradition som förklarar världen för oss, och också vår del däri. Som att några av oss läsare (jag till exempel) har lättare att förstå det lite abstrakta, bilderna, det påhittade och det som lite liknar. Tanken blir friare när jag måste acceptera det oväntade och är det bra kommer jag på helt nya saker när jag läser.
Plus att det är roligt...

Andra som skrivit om boken är till exempel Bokhora, Barnboksprat, Rabén Sjögren och Dagens Nyheter.
Naturligtvis finns det en trailer också....

Jessika Berglund

Inga kommentarer: