torsdag 2 juni 2011

Årets Alma: Shaun Tan


 Alma pristagare 2011 med motiveringen;

Shaun Tan är en virtuos visuell berättare, en vägvisare till bilderbokens nya möjligheter. Hans bildvärldar utgör ett kosmos där inget är självklart och allt är möjligt. Minnet av barndomen och uppväxttiden är fasta referenspunkter men bildberättande är universellt och berör alla oavsett ålder /.../ Han förenar briljant magiskt berättande med djup humanism.”

Vid prisutdelningen talar han själv om sitt arbete och sin uppväxt,  Shaun Tan - Almapristagare 2011 : Om magiska världar och bildberättande

Shaun Tan växte upp i Perth i Australien. I skolan var han känd för sin tecknartalang och studierna gick vidare till University of WA där han läste Fine Arts och Engelsk litteratur fram till 1995. Efter det har han arbetat som frilansande illustratör och författare.
Han är mest känd för sina drömlika lite surrealistiska bilder och berättelser.
-Jag gillar bäst att göra otroligt konstiga böcker, säger han själv.
Läsaren ska inte behöva ha en särskild utbildning eller förkunskap för att kunna förstå, tycker han. Varelserna, miljöerna och upplevelserna i Shaun Tans drömvärld är bekanta och främmande på samma gång.
Han har tagit emot en mängd priser för sitt arbete bara i år har han fått en Oscar för bästa animerade kortfilmen ”The Lost Thing” och nu i dagarna Almapriset i Stockholm.







I korthet:

Om Astrid Lindgren: ”Jag kände inte till så mycket om henne. Jag fick nog höra om henne genom min fru, som är finsk. Jag vet mer om Tove Jansson, jag har läst Muminböckerna.”


Om att använda sig själv: ”Mina böcker är alla självbiografiska på det sättet att jag föreställer mig själv i situationen jag skriver om.”


Om budskap: ”Jag är bra på är att ställa frågor. Om jag har något budskap så är det att det är viktigt att ställa intressanta frågor och att inte alltid ha svar.”


Ska göra med vinstpengarna (5 miljoner kronor): Skaffa en ny arbetslokal till sig själv och hustrun, nu sitter de hemma. Dessutom skänka pengar till välgörenhet, bland annat till ett projekt som främjar läs- och skrivkunnigheten i områden med aboriginer i Australien. 
källa: SvD kultur

Shaun Tans produktion omfattar ett 20-tal böcker. Han introducerades på Svenska 2010 med "Ankomsten" utgiven på Kabusa.
Mer info och fler fantastiska bilder finns på Shaun Tans hemsida www.shauntan.net
Nedan presenteras några av alla de fina böcker han gjort:

The Rabbits- Fabel om Australiens kolonialaförflutna skriven av John Marsden, Lothian Books 1998.





The Lost thing- Första boken som Shaun Tan står för både text och bild, Lothian Books 2000.
Filmen kan man få ett smakprov på här http://www.thelostthing.com/





The red tree- Boken skildrar en flicka i ett existentiellt landskap där de röda trädet är en metafor för hoppet, Lothian Books 2001. Kommer på Kabusa i höst.






Ankomsten- Grafisk roman utan ord som kan utspelas i en sedan länge försvunnen tid men som är lika aktuell idag. Kabusa 2010





Tales from outer suburbia- Femton berättelser från Tans uppväxt i förorten. Allen & Unwin 2008, på Svenska 2012 Kabusa





© Shaun Tan 2011

Caroline Röstlund

3 kommentarer:

inger granberg sa...

Tack Caroline för att du berättar om honom. Mycket intressant.

Kerstin LH sa...

Och jag blir bara mer o mer fascinerad ju mer jag läser av och om den här fina pristagaren!

Livmalin sa...

Spännande att få se alla illustrationerna. De suger verkligen tag i min själ, och får den att förflyttas till ett annat läge.