fredag 11 februari 2011

Skriva ihop

Nästan alla mina böcker har jag skrivit ensam, utan inblandning. Man får sin idé själv, skriver ensam, skriver om på egen hand och hanterar eventuella svackor under arbetets gång allenarådande. Skönt att rå sig själv, vara sin egen herre och bestämma allt själv, visst kan det vara så:)

Ill: Emma Nyrell
Men så för ett par år sen provade jag något annat. En god vän /tidigare kollega Christina Nyrell och jag började skriva en bok tillsammans. Annorlunda mot att skriva själv, visst var det så. Kompromisser och diskussioner men också gemensam styrka; när den ene tog slut tog den andra vid. Vad snabbt vi skrev! Och vad roligt vi hade (och har)! Och när boken (lättläst för ungdomar och uppåt) var klar så var vi två som gladdes på releasefesten:)
Nu har jag förstås lite på gång på egen hand, men också tillsammans med Christina... bilderbok och uppföljare och lite annat smått och gott. Idéerna bara poppar upp och man inspirerar varandra. Så har du möjlighet: testa skriv-samarbete!
Tack för mig på Barnboksnätets blogg för den här gången!
/Åsa Storck

4 kommentarer:

BBN sa...

Ja, låter kul. Är ju skoj att jobba med andra ju - i alla fall när det funkar :)
Tack själv för veckan. Har varit fint att ta del av!
/Pia

andrea sa...

Ja, och tack Åsa för dina inlägg.
Läser såklart bloggen varenda dag och skriva ihop låter kul - ska kolla in boken ni har gjort.

Anonym sa...

Tack för intressanta inlägg under veckan! Och visst är det roligt med samarbete, håller helt med. Just samarbete kring bokprojekt är något som kommer som tema här så småningom!
/Bloggredaktionen

Annika Rockström sa...

Instämmer i tacken för inläggen under veckan. Har varit intressant att läsa , alltihop. Jag blir sugen på att läsa mer av dina böcker. Har läst det du skrivit om bronsåldersflickan Ravna på Terra Scania, internetläromedlet för Skånes historia, och tyckte det var väldigt bra.