onsdag 12 januari 2011

En helt vanlig arbetsdag

Idag är en helt vanlig arbetsdag som lider mot sitt slut. Jag började arbetsdagen med en rask promenad i det snödekorerade landskapet, lyssnande på min mp3-spelare. Mitt mål var franska cafét på Övre Husargatan där jag träffade Inger Granberg som jag delar sammankallandeskapet i BarnBoksNätet (nedan "BBN") med. Vi gjorde upp dagordningen för mötet på tisdag, samt stämde av datum för möten resten av våren. Inger Granberg jobbar heltid parallellt med sitt författarskap, sammankallandeskap och moderskap och vi försöker planera in våra BBN-möten så att vi båda kan vara med. I mitt liv måste datumen även synkas med min man, då vi har tre små barn som måste hämtas från dagis respektive skola. Efter mötet promenerade jag hem igen och satte mig här, framför datorn. Förutom mejlkorrespondens har jag idag ägnat mig åt sälj, säljande av min barnbok "Oliver flyttar" i första hand. Jag har ringt en flyttfirma som jag skickade boken till i december; mannen var intresserad, men vill först förankra boken i sin organisation och bad att därefter få återkomma. Vis av erfarenhet bad jag att själv få återkomma om en månad om vi inte hörts av då, vilket var OK med honom. Jag loggade informationen dels i mitt säljhäfte, dels i min säljexcelfil. Sedan satt jag och gick igenom excelfilen på nytt och försökte få tag på ett par gamla kunder för att höra om de kunde vara intresserade av att köpa fler böcker. Jag kollade åter på min största kunds (en rikstäckande fastighetsmäklarfirma) hemsida för att se om det finns fler kontor jag skulle kunna kontakta och ringde sedan franchisetagaren på ett sådant kontor, som - efter att ha frågat om priset på boken - sade att jag får skicka "Oliver flyttar" jämte ett paket med flyttkort med motiv från boken till henne. Jag har packat in boken, flyttkortsbunten, ett följebrev med priserna samt visitkort och ska lägga det på brevlådan när jag nu går och hämtar mina tre barn jämte två kompisar på dagis respektive skola. På onsdagar hämtar jag min yngste son, som är tre och ett halvt år, klockan 13.30. Ännu en arbetsdag lider därmed mot sitt slut.

Mölndal 2011-01-12
Maria Aminoff

1 kommentar:

Inger Granberg sa...

Tack för mötet i dag.

Bra tips att man själv ber om att få återkomma om den andra inte hörts av inom en viss tidsrymd, när man på förhand gjort upp om det slipper man ju känna sig påträngande.