söndag 11 juli 2010

Sommar, sommar

Smultron i trädgården, svarta violer, isrosen lyser mot sälgens mörkhet. Ett dopp i havet, inga maneter, åskmolnen hopar sig, luften fylls av hetta.
"Segelbåtarna" går för motor, stress eller slöhet? Sydlig vind 5 m/s men en "Smaragd" perfekt skotad seglar förbi.
Frukost med Göran på altanen, honung, youghurt, dinkelbröd från bageriet, bananer och plommonsylt från mina två träd. De tyngs ner denna sommar av plommon. Det blir sylt till hösten. Vinbären börjar mogna de lyser röda, tävlar i rödhet med luktärterna. Alchemisten vaggar sakta i vinden.
Strandskatorna ligger på grannens gräsmatta och sover. Kråkungen skriker på mamma och fiskmåsen svarar.
Sädesärlan hoppar bland stenarna i viken.
Äntligen skall vi sjösätta ekan som vi bottenmålade igår kväll. Den låg gömd bakom meterhöga tistlar och högt gräs. Vi fick lägga bräder på dem för att inte sticka oss. Vi skall gå runt och "buda" till sjösättningen.
I Fickebäckskil skulle det alltid bjudas på snaps och öl och korv efter en sjösättning. Ibland var det nästan tio karlar som min far bjöd in. Han hade en vit tung jolle. De satt och berättade historier och sjöng sjömansvisor. Jag stod gömd bakom dörren och lyssnade. Nu slutar min blogg.
Anita Steiner

1 kommentar:

Lena sa...

Så fint det låter. Jag längtar också efter ett dopp i havet.
Tack så mycket, Anita, för dina fina beskrivningar av din verklighet.