onsdag 16 juni 2010

Drömmar och verklighet

När jag var ung drömde jag om att bli författare. Jag skulle sitta på en ö, tänkte jag. Där skulle jag titta ut över havet och skapa massor av mästerverk. Jag skulle vara helt nöjd med livet.
Idag sitter jag allt som oftast på en ö i västerhavet. Jag har ett skrivbord med lite havsutsikt (och onödiga träd, några tak och en hel del telefonledningar). Och jag skriver förstås. De senaste åren tycker jag dock att jag har skrivit för lite skönlitteratur. Det har varit mycket annat som krävt min uppmärksamhet. Min hjärna har haft svårt att fånga berättelserna. Dessutom, när man bor på en ö och solen skiner kan det hända att man verkligen inte har lust att skriva…

Men man kan förstås säga att min dröm gått i uppfyllelse. Det räcker långt (även om jag helst skulle vilja skapa några bästsäljande och geniala storverk också för att göra bilden komplett).

Fast idag har jag inte varit barnboksförfattare många minuter. Jag har åkt tur och retur från Göteborg till Stockholm för att göra en intervju med en känd författare för Damernas Värld. Då var jag ju journalist – men också kollega och barnboksförfattare en kort stund när vi pratade om skrivande, om att skapa karaktärer och om förlag. Allt det får ni läsa om i tidningen senare i sommar.
Marie Oskarsson

Inga kommentarer: