söndag 9 maj 2010

Vår köksvägg

Jag ska till Stockholm på tjänsteresa imorgon, så jag tjuvstartar min bloggvecka redan idag, söndag. Mitt namn är Maria Aminoff. Jag är jurist, författare och egenföretagare. Och trebarnsmamma till alias Oliver, nu sju år, alias Emma, fem år och lillkillen, två, snart tre år. Mina barn är den största inspirationskällan till mitt skrivande. Lillkillen är född i England. Vi bodde där februari 2005 till april 2008 och eftersom skolan börjar mycket tidigare i England, hann Oliver gå i både "preschool" och skola innan vi flyttade hem.
   När Oliver gick i preschool, 2,5 år gammal, fick jag lära mig hur viktigt det är att visa uppskattning för de alster barn producerar och tar med hem. På engelskt manér hade vi Olivers verk på spiselkransarna över de öppna spisarna runt om i huset. Men i vårt hus här hemma i Sverige har vi inga öppna spisar och därmed inte heller spiselkransar, så här fick det bli vår köksvägg istället.
   Mycket av innehållet byts ut kontinuerligt (Emma är väldigt produktiv!), men en del av utställningen är permanent; fotona på våra "Absent Friends", våra engelska vänner som under åren i England blev vår familj - vår engelska familj. Och mandalas. Vi sitter ofta och målar mandalas, hela familjen (nåja, lillkillens tålamod är något begränsat...). Ofta är det oliver&emma som tar initiativet och då tar vi fram akvarellfärgerna och sätter oss vid köksbordet, gärna på kvällen efter att lillkillen somnat. Vill Du veta mer om mandalas, kanske skriva ut en? Gå in på http://www.unicorn.dk/.
   Hejdå på er. Hoppas att vi ses snart igen.

/Maria  Aminoff

4 kommentarer:

Nystanet Woolly I sa...

Vilken härlig vägg!
Jag håller själv på med min vägg/kylskåp som jag gör tillsammans med mina brorsöner. Mandalas kommer att bli en hit, än så länge mest för mitt eget nöjes skull. Småkillarna är lite för små än.
Jag har en "kreativ låda" som den äldsta killen får rota i och skapa vad han vill av, jag hoppas att det kommer att bli ett stående inslag i vår påbörjade resa tillsammans.

Lycka till med bloggandet
Linda

Aminoff sa...

Tack Linda! "Kreativ låda" - det ska jag ta till mig. Har en faktiskt, men den står i förrådet än så länge. Kanske den på sikt ska få flytta upp till köket, den också. Det skulle Emma älska! Hon och grannflickan sitter och pysslar i hennes rum just nu...

Mvh
Maria

Sara sa...

Sån fin köksvägg!

Ja, måla med barnen det var roligt det! Det gjorde vi ofta också. Blev mer sällan med åren, men för bara några år sedan ställde jag upp stafflin åt mina två grabbar och dom fick pröva på akrylmåleri. Blev fantastiskt fina verk!

Aminoff sa...

Kul att höra Sara! Staffli från IKEA har jag under huset; kanske dags att leta fram det också. Kul att göra utomhus med fingerfärger när vädret blir varmare...